Mobilspel från början

jun - 27
2018

Mobilspel från början

För oss så är det ett naturligt inslag i vardagen idag. På bussen, på tåget, i korridoren på skolan, i väntrummet till tandläkaren. Ja, överallt kan man se människor som fördriver sin fria tid med att spela lite på mobilspelsajter som Sudoku, Korsord eller Pokerstars casino. De flesta har i alla fall minst ett spel installerat på sin mobil.

Det finns spel som kostar, gratis spel, spel man kan vinna pengar på och spel man spelar för att träna hjärnan. I princip finns det ett spel för alla, men frågan är hur det började egentligen. När började man introducera spel på mobiltelefoner? Jag tänkte börja med att presentera de spel som först kom ut stort och jag gör det i den ordning de lanserades.

Tetris var först ut även om många tror att det var Nokias Snake som var först. Tetris kom 1994 med den dansktillverkade mobilen Hagenuk MT-2000. Tetris är det mycket populära spelet som baseras på snabbt fallande staplar som ska placeras på rätt sätt för att inte stapeln ska bli full och spelet bli game over.

Lockade många

Det var först tre år senare i december 1997 som Nokia lanserade det mycket framgångsrika spelet Snake. Snake och dess varianter förinstallerades i alla mobila enheter tillverkade av Nokia, det blev sedan ett av de mest spelade videospelen och finns på mer än 400 miljoner enheter över hela världen. En variant av Snake-spelet för Nokia 6110 var också det första spelet med två spelare för just mobiltelefoner. Spelet har nu kommit till sin åttonde version, inte illa med tanke på att det startade med några svarta rutor som rör sig på en bakgrund i grönt.

År 2002 blev Space invaders tillgängligt på mobiltelefoner. Det var ursprungligen ett arkadspel utvecklat av Tomohiro Nishikado och släpptes först 1978. Spelet var väldigt enkelt, man skulle flytta sin tank längst ned på skärmen fram och tillbaka för att skjuta på utomjordingar.

Därefter lanserades något som inte blev framgångsrikt alls, N-Gage var en slags funktionstelefon och handhållet spelsystem i ett. Den släpptes i oktober 2003 av Nokia. N-Gage försökte locka spelare från populära handspelet Gameboys genom att inkludera mobiltelefonfunktionalitet, men detta var misslyckat, delvis på grund av att telefonens design inte var väl lämpad för spel.

När Apple år 2007 släpptes sin första iPhone med varumärkets hemknapp, ett bakre hölje i metall och en 3,5-tums pekskärm, då öppnades det upp för spel på en helt ny nivå. Plötsligt kunde man ladda hem olika spel på ett enkelt sätt och utvecklingen gick hastigt framåt till spel som liknar fantastiska konstverk med högupplöst grafik, rörelser och ljudeffekter som i verkligheten.

Efter lanseringen av iPhone och lanseringen av App Store utvecklades ett antal mycket framgångsrika (och enormt populära) mobiltelefonspel (eller iPhone-spel), inklusive Angry Birds 2009 (det första kommersiellt framgångsrika mobilspelet), Plants vs. Zombies 2010, Fruit Ninja 2010, Cut the Rope 2010, Temple Run 2011, Candy Crush 2012, Flappy Bird 2013, 2048 2014, och sedan har det bara rullat på. Mobilspelindustrin fortsätter att utvecklas i raketfart och det har blivit ett eftertraktat yrke att utveckla nya spel.

Från Snake till WAP

Även om Snake var bra och populärt så behövdes det ett sätt att kunna köpa nya spel för att mobilspelen skulle kunna utvecklas så att spelare inte skulle lessna. Om Snake och de tidiga inbäddade versionerna av Tetris och liknande var Generation One av mobilspel så blev nästa steg, det som kallas Generation Två, de så kallade WAP-spelen.

Genom WAP (Wireless Application Protocol) kunde användaren kontrollerar en karaktär i en fiktiv miljö, där han eller hon sedan interagerar med övriga spelare. En enkelt beskrivning är att WAP är ett sätt att få tillgång till Internet i mobiltelefonen så att man ska kunna spela flera personer mot varann samtidigt, oavsett vart man befinner sig. Standarden började användas av Motorola, Ericsson, Nokia och Unwired Planet under våren 2017.

Det finns idag en massa olika spel där man kan spela live med andra spelare, och det gäller inte bara Pokémon Go, World of Warcraft och liknande utan nu finns även livespel från casino. Det känns som om det idag nästan inte finns några gränser för vad man kan spela.

Barn- och ungdomsspel

Om man har barn så finns det all anledning att ha koll på vilka spel de spelar och gärna spela dem själva också för att ha full koll. Det är bra att följa nyheter om spevärlden för att se vilka ungdomsspel eller appar som man varnar för så att man har chansen att prata med barnen om dessa. Var även uppmärksam och lyssna när de pratar om olika spel så att du kan kolla upp vad det är för spel.

Barn som leker
Barn som leker

Har man mindre barn så finns det så många fantastiska spel som faktiskt lär barnen saker. Det kan vara allt från ordförståelse till ett annat språk, räkning eller att tänka logiskt.

Det är bara att börja leta!